Program wychowawczo-profilaktyczny SP7
Opracowanie J.Mularczyk Baran, A Ogonowska
PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej nr 7
im. Tadeusza Kościuszki
w Kłodzku
Program opracowały:
Marcin Kaczmarczyk
Joanna Koremba
Elżbieta Panasik
Agnieszka Ogonowska
Joanna Mularczyk-Baran
Kłodzko 2018
<! [if !supportLists] >1<! [endif] >. Wstęp
<! [if !supportLists] >2<! [endif] >. Podstawa prawna
<! [if !supportLists] >3<! [endif] >. Diagnoza problemów
<! [if !supportLists] >4<! [endif] >. Cele Programu
<! [if !supportLists] >5<! [endif] >. Misja szkoły
<! [if !supportLists] >6<! [endif] >. Model absolwenta
<! [if !supportLists] >7<! [endif] >. Zadania szkoły w obszarze wychowania i profilaktyki
<! [if !supportLists] >8<! [endif] >. Uczestnicy Programu
<! [if !supportLists] >9<! [endif] >. Tryb postępowania w sytuacjach trudnych
<! [if !supportLists] >10<! [endif] >. Zasady ewaluacji
1. WSTĘP
W związku z reformą oświaty, od dnia 1.09.2017 r. Miejski Zespół Szkół w Kłodzku przyjmuje nazwę Szkoła Podstawowa nr 7 im. Tadeusza Kościuszki. W ośmioklasowej szkole podstawowej pozostają oddziały gimnazjalne do wygaśnięcia w roku szkolnym 2018/2019.
W szkole znajdują się oddziały sportowe, ogólne i z innowacją językową. Swoją ofertę edukacyjną kierujemy zarówno do uczniów zdolnych, przeciętnych, jak i do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Istotą naszych działań wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych jest współpraca wszystkich nauczycieli, rodziców oraz pracowników administracji i obsługi w trosce o tworzenie klimatu otwartości, życzliwości i dialogu.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny realizowany w SP 7 im. Tadeusza Kościuszki w Kłodzku opiera się na przyjętej przez społeczność szkolną hierarchii wartości, wśród których za najważniejsze uznajemy: zdrowie, rodzinę, bezpieczeństwo, szacunek, przyjaźń i poszanowanie tradycji i kultury narodu. Pragniemy poprzez szerokie działania profilaktyczno-wychowawcze chronić dzieci i młodzież przed zagrożeniami współczesnego świata. Chcemy tak skonstruować nasz program, by młody człowiek, będący uczniem naszej szkoły znał swoją wartość, był asertywny, wiedział, co dla niego ważne i jak ma kierować swoim życiem, by stać się prawym, odpowiedzialnym za siebie i za innych obywatelem. By umiał zapanować nad swoimi słabościami i nie ulegał negatywnym wpływom. Wreszcie, by nasza szkoła była wolna od agresji i przemocy, a wszyscy czuli się w niej dobrze i bezpiecznie.
Treści Programu są spójne ze Statutem Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i obowiązującą podstawą programową dla szkoły podstawowej, a jego fundamenty zbudowano w oparciu o Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencję o Prawach Dziecka i Ustawę Prawo Oświatowe.
2. PODSTAWA PRAWNA
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Konwencja o Prawach Dziecka
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, 949).
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (…) ( Dz. U. z 2017 r., poz. 356)
- Statut MZS w Kłodzku.
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (tekst jednolity - Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz.1231; Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473).
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r. (tekst jednolity: Dz.U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 z późniejszymi zmianami)
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r. (tekst jednolity: Dz.U. Nr 10. z 1996 r., poz. 55 z późniejszymi zmianami: 1997r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770; 1999 r. Nr 96, poz.1107; 2003 r. Nr 229, poz. 2274)
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. Nr 180, poz. 1493).
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 46).
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
3. DIAGNOZA PROBLEMÓW
Diagnoza środowiska szkolnego została opracowana na podstawie:
- ankiet dla uczniów i rodziców,
- sprawozdań wychowawców z działań wychowawczych,
- obserwacji zachowań uczniów,
- analizy frekwencji uczniów,
- analizy frekwencji rodziców na zebraniach organizowanych przez szkołę,
- rozmów z uczniami i ich rodzicami,
- rozmów z przedstawicielami instytucji wspierających szkołę w procesie wychowawczym i opiekuńczym.
Uczniowie o najwyższym ryzyku zagrożenia to uczniowie:
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >pochodzący z rodzin dysfunkcyjnych, niewydolnych wychowawczo,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >naruszający podstawowe normy społeczne,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >eksperymentujący z używkami,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >z dużymi niepowodzeniami szkolnymi.
W szkole określono następujące obszary oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych dla uczniów SP 7:
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >agresja
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >bezpieczeństwo w szkole i poza nią,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >kształtowanie właściwych postaw, asertywność, kultura bycia i wypowiedzi,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >profilaktyka uzależnień,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >regularne realizowanie obowiązku szkolnego,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >zachowania ryzykowne ( zaburzenia jedzenia, naruszanie prawa, przedwczesna inicjacja seksualna),
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >brak dyscypliny i niska kultura języka,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >brak motywacji do nauki,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >lekceważenie obowiązków szkolnych,
4. CELE PROGRAMU:
Cele ogólne
|
Cele szczegółowe
|
<! [if !supportLists] >1. <! [endif] >Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom
|
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Dbanie o bezpieczeństwo uczniów na zajęciach lekcyjnych oraz przerwach śródlekcyjnych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Stwarzanie właściwych warunków podczas wyjść, wycieczek i imprez okolicznościowych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Edukacja na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i właściwego zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Przeciwdziałanie przemocy i agresji. |
<! [if !supportLists] >2. <! [endif] >Kształtowanie właściwych postaw wobec ludzi i środowiska
|
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Znajomość i przestrzeganie norm społecznych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Umiejętność oceny zachowań własnych i innych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Umiejętność współpracy z innymi. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Stymulowanie postaw prospołecznych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Odpowiedzialność za środowisko społeczne i przyrodnicze. |
<! [if !supportLists] >3. <! [endif] >Promowanie zdrowego stylu życia
|
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wspomaganie prawidłowego rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych, żywieniowych, dbania o higienę. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Aktywizacja środowiska szkolnego w zakresie oddziaływań profilaktycznych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych. |
<! [if !supportLists] >4. <! [endif] >Kształtowanie postaw patriotycznych
|
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Rozwijanie samorządności uczniów. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności narodowej, lokalnej i szkolnej. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Poszanowanie dóbr kultury i sztuki. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kultywowanie tradycji narodowych, rodzinnych i szkolnych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Propagowanie wiedzy o kulturze i historii własnego regionu i kraju. |
<! [if !supportLists] >5. <! [endif] >Przygotowanie uczniów do podjęcia trafnej decyzji zawodowej i edukacyjnej
|
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wzbogacanie wiedzy uczniów na temat specyfiki pracy w różnych zawodach. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących trendów rozwojowych w edukacji oraz w świecie zawodów, zatrudnienia. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Pomoc uczniom w sprecyzowaniu zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Motywowanie do określenia i zaplanowania przyszłej drogi życiowej. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie umiejętnego podejmowania decyzji z uwzględnieniem własnych możliwości i ograniczeń. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie odpowiedzialności uczniów za efekty swojej pracy oraz rozwój edukacyjno-zawodowy. |
<! [if !supportLists] >6. <! [endif] >Opieka nad uczniami |
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wspieranie uczniów z rodzin o niskim statusie materialnym. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wspieranie uczniów z rodzin dysfunkcyjnych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Opieka nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Sprawowanie funkcji opiekuńczo-wychowawczej podczas pobytu uczniów w świetlicy szkolnej oraz w świetlicy środowiskowej. |
<! [if !supportLists] >7. <! [endif] >Współpraca z rodzicami |
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wspieranie rodziców w procesie wychowania i profilaktyki. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Angażowanie rodziców w życie klasy i szkoły. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Psychoedukacja rodziców. <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wymiana informacji na temat funkcjonowania dziecka w szkole i w domu. |
5. MISJA SZKOŁY
W naszej placówce opracowano Misję Szkoły. Stanowi ona integralną cześć oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w niej założeń jest jednym z głównych celów naszych działań.
<! [if !supportLists] >1. <! [endif] >We wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka, zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
<! [if !supportLists] >2. <! [endif] >Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.
<! [if !supportLists] >3. <! [endif] >Wspieramy każdego ucznia, by mógł się harmonijnie i wszechstronnie rozwijać, zgodnie z osobistymi potrzebami i możliwościami. Każdy uczeń jest dla nas ważny, każdemu będziemy pomagać by osiągnął sukces.
<! [if !supportLists] >4. <! [endif] >Kultywujemy tradycje i ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo-wychowawcze i profilaktyczne orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los.
<! [if !supportLists] >5. <! [endif] >Przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych, do pełnienia ważnych ról społecznych oraz podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
<! [if !supportLists] >6. <! [endif] >Propagujemy zdrowy styl życia, wolny od wszelkich uzależnień i zachowań ryzykownych. Kształtujemy u dzieci i młodzieży umiejętność racjonalnego planowania czasu wolnego z zachowaniem zasad bezpieczeństwa w życiu realnym i świecie wirtualnym.
<! [if !supportLists] >7. <! [endif] >Ściśle współdziałamy z rodzicami, którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju.
<! [if !supportLists] >8. <! [endif] >Ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania społeczności szkolnej i dokonujemy cyklicznej skuteczności naszych działań.
6. MODEL ABSOLWENTA
SP 7 im. Tadeusza Kościuszki w Kłodzku
1. Absolwent SP 7 w Kłodzku to obywatel Europy XXI wieku, który:
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >w swoim postępowaniu dąży do prawdy,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > posługuje się sprawnie dwoma językami obcymi,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > wykorzystuje najnowsze techniki multimedialne, racjonalnie korzysta ze współczesnych technologii komunikacyjnych,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > jest tolerancyjny w postrzeganiu ludzkiej różnorodności,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury.
2. Absolwent SP 7 w Kłodzku to młody obywatel, który zna historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i narodu.
3. Absolwent SP 7 w Kłodzku to człowiek posiadający kompetencje kluczowe:
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >umiejący rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > twórczo myślący,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > umiejący skutecznie się komunikować,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > umiejący kontrolować swoje emocje
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > umiejący stale się uczyć i doskonalić,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] > umiejący planować i organizować swoją pracę.
4. Absolwent SP 7 w Kłodzku to człowiek tolerancyjny, dbający o bezpieczeństwo własne i innych, aktywny, ciekawy świata, uczciwy i prawy, kulturalny, obowiązkowy, samodzielny, promujący zdrowy styl życia, altruista. Zdolny do dokonywania właściwych wyborów, życzliwie nastawiony do świata i ludzi oraz dbający o środowisko naturalne.
<! [if !supportLists] >7. <! [endif] >ZADANIA SZKOŁY W OBSZARZE WYCHOWANIA
I PROFILAKTYKI
Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom
Cele |
Zadania |
Odpowiedzialni |
<! [if !supportLists] >1. <! [endif] >Dbanie o bezpieczeństwo uczniów na zajęciach lekcyjnych oraz przerwach śródlekcyjnych
<! [if !supportLists] >2. <! [endif] >Stwarzanie właściwych warunków podczas wyjść, wycieczek i imprez okolicznościowych <! [if !supportLists] >3. <! [endif] >Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
<! [if !supportLists] >4. <! [endif] >Edukacja na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie
<! [if !supportLists] >5. <! [endif] >Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i właściwego zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych
<! [if !supportLists] >6. <! [endif] >Przeciwdziałanie przemocy i agresji |
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Pełnienie przez nauczycieli dyżurów zgodnie z regulaminem <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Ochrona uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Zapoznanie uczniów z regulaminami pracowni i zasad zachowania w szkole podczas zajęć i przerw oraz wdrażanie do ich przestrzegania <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Doskonalenie kompetencji kadry pedagogicznej w zakresie znajomości i przestrzegania przepisów bezpieczeństwa <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Informowanie o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu uczniów
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizowanie wycieczek, wyjść i imprez zgodnie z obowiązującymi regulaminami i zasadami bezpieczeństwa <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Udział uczniów w pogadankach prowadzonych przez funkcjonariuszy policji i innych służb <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Prowadzenie apeli porządkowych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Zajęcia dla uczniów w ramach edukacji dla bezpieczeństwa <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Zajęcia z wychowawcą
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska cyberprzemocy (godziny z wychowawcą) <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Realizacja programu wychowawczo- profilaktycznego poświęconego bezpieczeństwu w sieci pt.”3.2.1. Internet” w klasach V
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizowanie spotkań z funkcjonariuszami policji na temat zachowań pro bezpiecznych (droga do i ze szkoły, bezpieczeństwo podczas ferii zimowych i wakacji, bezpieczeństwo podczas samodzielnego przebywania w domu, i inne) <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Nauka zachowań asertywnych (zajęcia z programu „Spójrz inaczej”), warsztaty, programy <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Uświadamianie zagrożeń związanych z życiem towarzyskim i aktywnością w okresach wolnych od nauki <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Doskonalenie umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego i rozpoznawania sygnałów niebezpieczeństwa <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Udział uczniów w konkursach na temat bezpieczeństwa
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Monitorowanie w szkole zjawiska przemocy i agresji, w tym cyberprzemocy (badania ankietowe, obserwacja, rozmowy) <! [if !supportLists] >· <! [endif] > Kształtowanie postaw odrzucających przemoc, a zachęcających do pokojowego rozwiązywania konfliktów: - zajęcia z programu „ Spójrz inaczej” oraz „Spójrz inaczej na agresję” - realizacja programu własnego pt. „Stop agresji i przemocy” - rozmowy indywidualne o charakterze mediacyjnym - udział społeczności szkolnej w ogólnopolskich kampaniach i programach na rzecz przeciwdziałania przemocy |
Dyrekcja Wychowawcy Nauczyciele Pracownicy obsługi
Organizatorzy wycieczek, imprez Wychowawcy Pedagodzy Dyrektor n-l EDB
Wychowawcy Pedagodzy Koordynator programu
Wychowawcy Pedagodzy
Wychowawcy Pedagodzy Psycholog Nauczyciele |
Kształtowanie właściwych postaw wobec ludzi i środowiska
Cele |
Zadania |
Odpowiedzialni |
<! [if !supportLists] >1. <! [endif] >Znajomość i przestrzeganie norm społecznych
<! [if !supportLists] >2. <! [endif] >Umiejętność oceny zachowań własnych i innych
<! [if !supportLists] >3. <! [endif] >Umiejętność współpracy z innymi
<! [if !supportLists] >4. <! [endif] >Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami
<! [if !supportLists] >5. <! [endif] >Kształtowanie postaw prospołecznych
<! [if !supportLists] >6. <! [endif] >Odpowiedzialność za środowisko społeczne i przyrodnicze |
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Zapoznanie uczniów ze Statutem szkoły i innymi dokumentami regulującymi prawa i obowiązki <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Udział uczniów w apelach porządkowych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kontrola realizacji obowiązku szkolnego
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Promowanie zasad kulturalnego zachowania się <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Udział uczniów w zajęciach WDŻ (za zgodą z rodziców) <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Rozmowy indywidualne <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Lekcje wychowawcze
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Praca w grupach <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Pomoc koleżeńska <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Aktywne uczestnictwo uczniów w życiu klasy i szkoły - uroczystości klasowe i szkolne, apele, konkursy, wycieczki <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Promowanie właściwych zachowań opartych na zasadach szacunku i tolerancji
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Lekcje wychowawcze <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wsparcie indywidualne dla uczniów w trudnych sytuacjach życiowych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie umiejętności kontroli emocji i dostosowania zachowania do okoliczności <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie umiejętności asertywnego zachowania <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Angażowanie uczniów w pracę na rzecz klasy i szkoły <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Angażowanie uczniów w działalność charytatywną (Szkolny Klub Wolontariatu) <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Uwrażliwianie uczniów na krzywdę ludzi i zwierząt <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Budowanie podmiotowych relacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami opartych na wzajemnym szacunki i tolerancji <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wdrażanie uczniów do przestrzegania norm etycznych (Kodeks Etyki, WDŻ, etyka, lekcje wychowawcze) <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Integracja zespołów klasowych
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Dbanie o mienie swoje, kolegów oraz szkolne <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za grupę i umiejętności funkcjonowania w niej z uwzględnieniem zasad tolerancji <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Propagowanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego, <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Angażowanie uczniów do udziału w akcjach ekologicznych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan przyrody, troski o jej przyszłość
|
Wychowawcy Pedagodzy
Wychowawcy Pedagodzy n- l WDŻ
Wychowawcy Nauczyciele
Wychowawcy Psycholog Pedagodzy
Wychowawcy Nauczyciele Pedagodzy Psycholog
Wychowawcy Pracownicy obsługi Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych
|
Promowanie zdrowego stylu życia
Cele |
Zadania |
Odpowiedzialni |
<! [if !supportLists] >1. <! [endif] >Wspomaganie prawidłowego rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży
<! [if !supportLists] >2. <! [endif] >Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych, żywieniowych, dbania o higienę
<! [if !supportLists] >3. <! [endif] >Aktywizacja środowiska szkolnego w zakresie oddziaływań profilaktycznych
<! [if !supportLists] >4. <! [endif] >Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem środków odurzających, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych |
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Udzielanie wsparcia uczniom przejawiających problemy o podłożu emocjonalnym (np. przewlekle chorzy, z zaburzeniami odżywania, nadwrażliwi) <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Indywidualna pomoc psychologa szkolnego, prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych i relaksacyjnych, podejmowanie oddziaływań terapeutycznych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Lekcje wychowawcze oraz WDŻ
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Udział uczniów w zajęciach sportowych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Realizacja programów profilaktycznych dotyczących higieny i zdrowia (np. Owoce w szkole; Szklanka mleka; Wolność oddechu – zapobiegaj astmie; Nie pal przy mnie, proszę; Profilaktyka próchnicy, wad zgryzu) <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Profilaktyka wad postawy <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Działalność edukacyjna: pogadanki, spotkania ze specjalistami, gazetki ścienne <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie umiejętności organizowania czasu przeznaczonego na naukę i odpoczynek <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie świadomości uczniów na temat zasad zdrowego odżywiania
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizowanie akcji prozdrowotnych i profilaktycznych oraz zachęcanie uczniów do udziału w nich
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Diagnoza kontaktów uczniów ze środkami psychoaktywnymi <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Realizacja programów profilaktyki uzależnień <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Działania interwencyjne wobec uczniów eksperymentujących z używkami oraz zagrożonych uzależnieniem <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Działania prewencyjne we współpracy z KPP Kłodzko <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kwalifikacja uczniów na wypoczynek letni o charakterze terapeutycznym |
Psycholog Wychowawcy, n-l WDŻ
Pielęgniarka szkolna Nauczyciele wych. fizycznego Wychowawcy
Pedagodzy Samorząd Uczniowski
Pedagodzy Wychowawcy
|
Kształtowanie postaw patriotycznych
Cele |
Zadania |
Odpowiedzialni |
<! [if !supportLists] >1. <! [endif] >Rozwijanie samorządności uczniów
<! [if !supportLists] >2. <! [endif] >Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności narodowej, lokalnej i szkolnej
<! [if !supportLists] >3. <! [endif] >Poszanowanie dóbr kultury i sztuki
<! [if !supportLists] >4. <! [endif] >Kultywowanie tradycji narodowych, rodzinnych i szkolnych
<! [if !supportLists] >5. <! [endif] >Propagowanie wiedzy o kulturze i historii własnego regionu i kraju
|
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wybór samorządów klasowych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Działalność Samorządu Uczniowskiego
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Reprezentowanie szkoły na konkursach przedmiotowych i tematycznych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Udział w szkolnych i lokalnych uroczystościach z okazji świąt państwowych
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizowanie wyjść do teatru, muzeum <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kształtowanie wrażliwości artystycznej uczniów oraz umiejętności interpretacji dóbr kultury
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Zachowanie ceremoniału podczas apeli i świąt państwowych <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Poznawanie symboli narodowych, ich historii i znaczenia, okazywanie im szacunku <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Opieka nad miejscami pamięci narodowej <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizacja szkolnych imprez okolicznościowych (np. Bieg Kościuszkowski)
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Udział w konkursach związanych z patronem szkoły, miastem rodzinnym <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Poznawanie historii miasta i regionu <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Lekcje historii, wiedzy o społeczeństwie, lekcje wychowawcze, <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi, żywe lekcje historii |
Wychowawcy Opiekunowie SU
Nauczyciele
Wychowawcy Nauczyciele
Wychowawcy Nauczyciele historii, Organizatorzy imprez SU
Wychowawcy Nauczyciele poloniści, historycy Bibliotekarz |
Przygotowanie uczniów do podjęcia trafnej decyzji zawodowej i edukacyjnej
Cele, zadania, formy realizacji oraz osoby odpowiedzialne za realizację tego punktu są zawarte w odrębnym dokumencie Wewnątrzszkolny Program Doradztwa i Orientacji Zawodowej
Opieka nad uczniami
Cele |
Zadania |
Odpowiedzialni |
<! [if !supportLists] >1. <! [endif] >Wspieranie uczniów z rodzin o niskim statusie materialnym
<! [if !supportLists] >2. <! [endif] >Wspieranie uczniów z rodzin dysfunkcyjnych
<! [if !supportLists] >3. <! [endif] >Opieka nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
<! [if !supportLists] >4. <! [endif] >Sprawowanie funkcji opiekuńczo-wychowawczej podczas pobytu uczniów w świetlicy szkolnej |
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizowanie pomocy materialnej, rzeczowej dla uczniów potrzebujących
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Kwalifikowanie uczniów na zajęcia w świetlicy środowiskowej
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom mającym opinie i orzeczenia PPP
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Działalność świetlicy szkolnej |
Wychowawcy Pedagodzy
Wychowawcy Pracownicy świetlicy śr.
Dyrektor Wychowawcy Specjaliści Nauczyciele
Wychowawcy świetlicy |
Współpraca z rodzicami
Cele |
Zadania |
Odpowiedzialni |
<! [if !supportLists] >1. <! [endif] >Wspieranie rodziców w procesie wychowania i profilaktyki
<! [if !supportLists] >2. <! [endif] >Angażowanie rodziców w życie klasy i szkoły
<! [if !supportLists] >3. <! [endif] >Psychoedukacja rodziców
<! [if !supportLists] >4. <! [endif] >Wymiana informacji na temat funkcjonowania dziecka w szkole i w domu
|
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Indywidualne konsultacje z wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Współpraca z rodzicami w zakresie kierowania uczniów na badania do PPP
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Angażowanie rodziców do współpracy przy organizacji imprez klasowych i szkolnych, <! [if !supportLists] >· <! [endif] >systematyczna współpraca z Radą Rodziców <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Angażowanie rodziców do aktywności w ramach Stowarzyszenia Rodziców „Siódemka”
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Zapoznanie ze Statutem Szkoły (w tym z WSO), Programem Wychowawczo- Profilaktycznym, regulaminami i procedurami <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Organizowanie spotkań, prelekcji na tematy związane ze współczesnymi problemami wychowawczymi, społecznymi, edukacyjnymi <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Informowanie o formach pomocy socjalnej organizowanych w szkole i poza nią <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Gazetki ścienne
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >Informowanie o wynikach w nauce <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Pisma informujące o wynikach w nauce <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Telefoniczne informowanie <! [if !supportLists] >· <! [endif] >Wychowawcy winni sprawować cotygodniową kontrolę prawidłowości realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów, monitorować frekwencję |
Wychowawcy Specjaliści
Dyrektor Wychowawcy
Wychowawcy Pedagodzy Psycholog
Wychowawcy Nauczyciele Pedagodzy |
8. UCZESTNICY PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:
Uczniowie, Samorząd Uczniowski:
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >współorganizują imprezy i akcje szkolne;
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >znają i przestrzegają normy zachowania obowiązujące członków społeczności szkolnej;
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >akceptują innych uczniów i szanują ich prawa,
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >współtworzą społeczność szkolną i korzystają z prawa do samorządności;
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych
Rodzice:
- mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
- znają i akceptują Program Wychowawczo-Profilaktyczny proponowany przez szkołę;
- wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
- wspierają i współpracują z wychowawcami i nauczycielami, w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
- aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci;
Wychowawcy klas:
- dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji uczniów w klasie;
- wspierają rozwój uczniów i ich usamodzielnianie się;
- koordynują pracę wychowawczo - profilaktyczną w zespole klasowym;
- dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;
- podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
- wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- integrują i kierują zespołem klasowym;
- wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów;
- wdrażają do samooceny postępów w nauce i zachowaniu;
- nadzorują realizację obowiązku szkolnego;
- inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;
- współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
- współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy;
- współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, psychologiem, logopedą, doradcą zawodowym i pielęgniarką;
- współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno - pedagogiczną, sądami rodzinnymi;
<! [if !supportLists] >· <! [endif] >kształtują umiejętności świadomego i wybiórczego korzystania ze środków masowego przekazu
Nauczyciele:
- oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;
- odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
- reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
- dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;
- wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
- realizują w toku pracy treści i cele Programu Wychowawczo - Profilaktycznego szkoły;
Instytucje:
- współpracują ze szkołą w zakresie profilaktyki uzależnień
- współpracują ze szkołą w zakresie diagnozowania trudności dydaktycznych, wychowawczych, zdrowotnych
- współpracują ze szkołą w zakresie wspierania uczniów i rodzin o trudnej sytuacji materialnej
- współpracują ze szkołą w zakresie oddziaływań wychowawczych, dyscyplinujących, interwencyjnych
9. TRYB POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH TRUDNYCH
Procedury postępowania w sytuacjach trudnych zapisane są w załączniku do Statutu SP 7 im. Tadeusza Kościuszki w Kłodzku.
10. ZASADY EWALUACJI
Ewaluacja programu ma służyć ocenie efektywności podejmowanych działań oraz wdrażania wniosków z tej oceny. Będzie ona opierała się na:
- obserwacji zachowania uczniów, stopnia zrozumienia i stosowania norm
- obserwacji postępów w zachowaniu i nauce
- oceny poziomu wiadomości i umiejętności uczniów biorących udział w konkursach
- analizy frekwencji na zajęciach organizowanych przez szkołę
- analizy wyników ewaluacji przeprowadzonej po zakończeniu danego programu (ankieta ewaluacyjna)
- oceny samopoczucia uczniów w szkole (ankieta, obserwacja, wywiad)
- oceny stopnia zintegrowania klas (np. test socjometryczny)
- analizy dokumentacji szkolnej, w tym sprawozdań z realizacji planów pracy poszczególnych jednostek szkoły
Zatwierdzony do realizacji uchwałą 2/2018/2019 Rady Rodziców w dniu 8.10.2018 r.
Pliki powiązane z informacją
- Brak plików do pobrania
Odnośniki powiązane z informacją
- Brak odnośników do wyświetlenia
Metryka informacji | |
osoba, która wytworzyła informację: | J.Mularczyk Baran, A. Ogonowska |
Osoba, która wprowadziła informację do BIP: | K Kusznir |
Autor ostatniej poprawki: | K Kusznir |
Osoba, która zweryfikowała informację w BIP: | Wojciech Wiącek |
ilość wyświetleń: | 2975 |
data wytworzenia informacji: | 13.02.2019 |
data wprowadzenia do BIP: | 13.02.2019 14:14 |
data weryfikacji: | 28.03.2019 12:59 |
data ostatniej zmiany: | 28.03.2019 12:59 |